BBC News, فارسی - صفحه اول

مهمترین خبرها

  • توماج صالحی

    زنده, حمایت گسترده ایرانیان خارج و داخل از توماج صالحی

    در پنجمین روز از اعتراضات گسترده به حکم اعدام توماج صالحی، خوانده رپ معترض امروز هم تجمع‌های اعتراضی در چند نقاط مختلف دنیا برگزار شده است از جمله در لندن، پاریس، کپنهاگ، بروکسل، مونترال و واشنگتن. در همین حال، شماری از اهالی موسیقی هم در بیانیه‌ای این حکم را «ظالمانه» دانسته و خواستار آزادی بدون قیدوشرط او و سایر هنرمندان دربند شده‌اند.

  • دیوارنگاره (گرافیتی) در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا

    دیوارنگاره «منجیان» در پایتخت ونزوئلا؛ قاسم سلیمانی و هوگو چاوز در کنار مسیح و مهدی «موعود»

    دیوارنگاره‌هایی (گرافیتی) در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا نقش شده‌اند که هوگو چاوز، رئیس‌جمهور درگذشته این کشور را در کنار قاسم سلیمانی و چند چهره نظامی و شبه‌نظامی کشته شده را با عنوان «شهید» در کنار عیسی مسیح و امام مهدی نشان می‌دهد، دو شخصیتی که در مسیحیت و اسلام عنوان «منجی موعود» دارند.

  • سپیده قلیان

    کتاب سپیده قلیان؛ دستور پخت شیرینی‌ «زن‌، زندگی، آزادی»

    احضار دوال‌پای رسوایی با پای‌‌ سیب، دومین کتابِ سپیده قلیان، به یاری وبسایت ایران‌وایر در قالب الکترونیک به تازگی منتشر شده و در همین سایت در دسترس است. او پیش‌تر هم در کتاب «تیلاپیا خون هورالعظیم را هورت می‌کشد» (۱۳۹۹)، بر جنایات زندان و مصیبت‌های زندانیان زن ش‍هادت داده بود. این‌بار هم به شکنجه‌ها، هراس‌ها و زندگی‌ شکننده زنان بر لبه‌ی مرگ و رسوایی در زندان حکومت اسلامی و مردسالار ایران می‌پردازد. این گزارش‌هایِ زنده از تلخی و تاریکی را دستور طبخ شیرینی‌هایش شیرین می‌کند. سرسختی مبارزه، شوقِ شادی و رقص، و یاد دوستان لابه‌لای آرد و شکر و روغن و بادام و کره می‌جوشد، هوا را خوش می‌کند و فرصت تنفس می‌آورد.

  • محمود عباس

    محمود عباس: فقط آمریکا می‌تواند مانع حمله اسرائیل به رفح شود

    وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه برای سفری دو روزه فردا عازم عربستان سعودی خواهد شد تا با شرکای منطقه‌ای دیدار و درباره تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها گفتگو کند. حماس روز گذشته ویدیویی از دو گروگان منتشر کرد و وزیر خارجه اسرائیل گفته است اگر حماس با آزادی گروگان‌ها موافقت کند، حمله زمینی به رفح ممکن است به تعویق بیفتد.

  • boats

    برنامه رواندا؛ جمهوری ایرلند می‌خواهد پناهجویان را به بریتانیا بازگرداند

    سایمون هریس، نخست‌وزیر جمهوری ایرلند از وزیر دادگستری خواست قوانینی را به کابینه ارائه دهد تا بر اساس آن بتوان پناهجویان را به بریتانیا بازگرداند. به گفته هلن مک‌انتی، وزیر دادگستری جمهوری ایرلند ۸۰ درصد پناهجویانی که اخیراً وارد این کشور شده‌اند از بریتانیا و از طریق مرز ایرلند بوده است.

  • .

    تیم ملی فوتسال افغانستان برای نخستین بار به جام جهانی صعود کرد

    در دیدار پلی آف انتخابی تیم پنجم جام ملت‌های فوتسال آسیا، امروز افغانستان موفق شد قرقیزستان را ۵ بر ۳ شکست دهد و برای نخستین بار به جام حهانی صعود کند.

  • ساعت طلایی

    ساعت جیبی طلای یک مسافر کشتی تایتانیک، ۹۰۰ هزار پوند به فروش رفت

    یک ساعت جیبی طلای که متعلق به ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود، شش برابر قیمت پیشنهادی به ۹۰۰ هزار پوند به فروش رسید.

  • فایزه

    لونا شاید هیچ وقت به دنیا نمی‌آمد

    در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲، پدر و مادر لونا، سوار یک قایق بادی شدند تا با استفاده از تاریکی شب و دور از چشم گارد ساحلی ترکیه، خود را به یونان برسانند. سه ماه پیشتر از آن، به امید رسیدن به اروپا، از ایران به ترکیه آمده بودند. پدر و مادر لونا آن شب به مقصد نرسیدند. یک ساعت از آغاز سفر نگذشته، قایق ترکید و تمام سرنشینان آن به دریا افتادند. به گفته گارد ساحلی ترکیه جنازه دست کم ۲۴ سرنشین قایق پیدا شده است. از جمله جنازه محمد نواب نوری، پدر لونا.

دور دنیا با تازه‌ترین‌ها

بحران ایران و اسرائیل

گزارش و تحلیل

ببینید

کیست، چیست، کجاست

پربیننده‌ترین‌ها

شبکه های اجتماعی